FAQ Laden | Testrijders

U bent hier

FAQ Laden

Wie draagt de kosten voor de installatie van het (semi) publiek laadpunt?

Blue Corner draagt de kost voor een standaardinstallatie op een (semi) publieke plaats, dat houdt in :

  • Laadsysteem  (laadpaal met 2 stopcontacten)

  • Installatiekost voor plaatsing en activering van het laadsysteem

  • Kost voor aansluiting op laagspanningsbord van de eigenaar van de parking.

  • Dit alles, onder voorwaarde dat er geen uitbreiding van de laagspanningskast nodig is, en dat de afstand tussen verdeelkast en laadpaal niet meer dan 15 meter bedraagt en er geen complexe boringen nodig zijn.

Blue Corner neemt de elektriciteit af van de verdeelkast, verbonden aan de parking. Het verbruik wordt nauwkeurig geregistreerd via een digitale kWh-meter in de laadpaal. De registraties zijn opvraagbaar via een web-portal. Op einde van de maand wordt de verbruikte energie terugbetaald aan het tarief dat de eigenaar van de parking ook betaalt aan haar leverancier.

De terugbetaling van de elektriciteit gebeurt automatisch, éénmaal opgestart. De boekhoudkundige regeling wordt toegelicht bij aanvang.

Indien de aansluitingskosten hoger zijn dan bij een ‘standaardinstallatie’ moeten we in dialoog met de parkingeigenaar kijken wat er kan gedaan worden om dit op te lossen.

Blue Corner kan de investering alleen doen indien het laadpunt 24u/24u voor ieder publiek toegankelijk is.

 

 

Hoeveel kost het om mijn auto op te laden?

Het opladen van je Testrijders voertuig is veel goedkoper dan een volle tank benzine: tot 40% zelfs! Via je Blue Corner laadpas laad je je wagen gedurende het testjaar op met groene stroom aan het laagste Blue Corner tarief: € 0,29 per kWh. De Nissan LEAF heeft een batterijcapaciteit van 40kWh en een actieradius van 378 km. Het elektriciteitsverbruik van de wagen bedraagt 0,17kWh/km. Het leasecontract is standaard ingesteld op 10.000 km per jaar, of 830 km per maand, qua verbruik komt dit neer op een kleine €500 per jaar, of 5 Eurocent per km, of €40 per maand.

De overige twee jaar van het leasecontract kies je een betalende laadpas-formule die het best bij je past, en gelden de abonnementsformules van Blue Corner: https://www.bluecorner.be/nl/onderweg-opladen/

 


 

Is de laadpaal inbegrepen?

Absoluut. Elke Testrijder krijgt een laadpaal op (semi-)publiek terrein. Dit wil zeggen dat er volledig kosteloos een laadpaal geplaatst wordt in je directe omgeving, waar je bovendien een jaar lang een gratis abonnement met laadpasje van Blue Corner (ter waarde van € 12/maand) bovenop krijgt, dat ook nog eens toegang biedt tot de goedkoopste Blue Corner laadtarieven (0,29 Euro/kWh, incl. BTW voor AC-systemen). De aanvraag voor de laadpaal bij jouw stad of gemeente gebeurt door de Testrijder (jij dus), maar wordt begeleid door het Testrijders team. Met vragen kan je altijd terecht op info@testrijders.be.

Wil je liever op je eigen terrein een laadsysteem plaatsen dat niet toegankelijk is voor het publiek? Dan kan dat ook, maar dan draag je zelf de kosten voor een wallbox (circa € 500).

 


 

Hoe kan ik mijn auto opladen?

Het laden van je elektrische wagen is supersimpel. Je krijgt gedurende het eerste jaar gewoon een gratis abonnement met laadpas van Blue Corner (t.w.v. € 12/maand). Je kan je laadpas aanvragen via deze link, je hoeft enkel te verwijzen naar het project Testrijders. Je laadpas wordt binnen de 3 werkdagen opgestuurd en is bruikbaar op alle laadpunten in de Benelux. Elke Testrijder krijgt bovendien een laadpaal in zijn/haar buurt geplaatst. De kostprijs van het laden zelf is echter niet inbegrepen, al laad je met je Blue Corner laadpas wel aan het laagste Blue Corner laadtarief (0,29 Euro/kWh (incl. BTW) voor AC-systemen). De laadpas is post-paid, je ontvangt maandelijks een factuur met een overzicht van de laadsessies. 

Er zijn drie manieren om je elektrische wagen op te laden, klik hier voor meer informatie. 

Wil je nog meer te weten komen over laden, klik hier

 


 

Hoelang duurt het laden?

De Nissan LEAF voorziet 2 soorten laadkabels. Die moet je altijd meehebben in de koffer. De duurtijd van het laden is afhankelijk van de wagen en van het laadsysteem. Een 1-fase laadstation laadt op wisselstroom (AC) aan een maximaal laadvermogen van 7,4 kW. De Nissan LEAF is uitgerust met een 40kW batterij. Met een gewone laadpaal duurt het dus zo'n 5u om de wagen volledig op te laden.
 
Met de Nissan LEAF kan je ook snelladen via een 3-fase laadstation op krachtstroom (DC) en een maximaal laadvermogen van 22 kW. Met dit laadvermogen duurt het 40 tot 60 minuten om de batterij voor 80% op te laden. Daarna vertraagt het laadproces: de overige 20% duurt nog zo'n 20 minuten. 

Hoffelijkheid tegenover andere e-rijders vraagt dat je zo snel mogelijk na het beëindigen van je laadbeurt de laadpaal vrijmaakt. Let wel, er wordt een rotatietarief aangerekend per laadbeurt van 1ct/min (dat is een soort van parkeergeld), bovenop het laadtarief van €0,29/kWh. Tussen 20u en 8u dien je geen extra tarief te betalen. Wanneer de batterij volledig opgeladen is, stopt de teller. Goed om weten: bevindt de publieke laadparkeerplaats zich tussen betalende parkeerplaatsen, dien je ook parkeergeld te betalen voor de tijd dat je je wagen oplaadt, tenzij anders aangegeven via een verkeersbord. 

 

 

Wat is het rijbereik van een volledig opgeladen Nissan LEAF?

Met je nieuwe Nissan LEAF, uitgerust met een 40 KW batterij, geniet je van een rijbereik van maar liefst 350 km. Dit bereik is de theoretische, maximale actieradius, berekend volgens het NEDC testsysteem. De reële actieradius bedraagt 270 km. In de praktijk wordt het rijbereik namelijk mee beïnvloed door een waaier van factoren, zoals de configuratie van je voertuig, de leeftijd van de batterij, je rijstijl, de verkeerssituatie en de verschillende gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden, zoals bv. de buitentemperatuur.

Dankzij het explosief groeiende aantal laadpalen in België (met nog eens 700 geplande laadpalen in 2018!)  is het bovendien zeer onwaarschijnlijk dat je bij wijze van spreken stilvalt in the middle of nowhere. Is dit toch het geval, dan kan je rekenen op pechverhelping die inbegrepen is in je leasecontract.

Neem een kijkje op de website van Nissan en kom meer te weten over de actieradius en hoe je batterij te besparen

 


 

Kan de Nissan LEAF snelladen?

Jazeker, de Nissan LEAF is volledig uitgerust om te snelladen. Na ongeveer 40 minuten is de wagen al 80% opgeladen met een maximale snelheid van 50 kW. Bij de wagen worden twee laadkabels geleverd: een kabel die past op een gewoon stopcontact EVSE van 6m lengte, en een kabel Model 3 T2- T2 32A, eveneens van 6m lengte.

 


 

Zijn de laadkabels voorzien?

Ja hoor. De wagen is uitgerust met twee laadkabels: een kabel die past op een gewoon stopcontact EVSE van 6m lengte, en een kabel Model 3 T2- T2 32A, eveneens van 6m lengte. De Nissan LEAF is bovendien perfect uitgerust om te snelladen.

Een laadkabel heeft zowel een contactpunt (stekker) aan de voertuigzijde als aan het laadpaalzijde. De snelheid van laden is afhankelijk van het oplaadpunt en de mogelijkheden die het voertuig heeft. Er zijn 2 verschillende typen stekkers en contactdozen ontwikkeld om een elektrische auto op te laden. In Europa is de zogenaamde Type 2 contactdoos de officiële standaard, vandaar dat alle (openbare) laadpalen voorzien zijn van dit type contactdoos.

 


 

Waar vind ik publieke laadpunten in België?

Blue Corner stelt gedurende één jaar zijn Community-app gratis ter beschikking van de Testrijders. Daarmee kan je laadsessies starten en stoppen, de beschikbaarheid van laadpalen checken, tarieven en laadsnelheden raadplegen, en nog veel meer. Zo ben je altijd probleemloos op weg! Met je Blue Corner laadpas krijg je toegang tot een publieke laadpaal. Ontdek de Blue Corner laadpunten, over heel Europa. 

Laadpunten vinden in je omgeving is ook een makkie via de website van de Vlaamse overheid www.milieuvriendelijkevoertuigen.be/laadpalen. Op de kaart vind je ook gemakkelijk terug of de laadpalen bezet zijn of niet. 

Bovendien bevat het Nissan EV Connect systeem in je auto een overzicht met laadpalen over gans Europa. Updates van deze lijst gebeuren automatisch via de Nissan server.

Weet dat er ieder jaar exponentieel meer laadpalen worden geplaatst over heel de Benelux. De kans dat je batterij leeg raakt zonder dat je een laadpunt in de buurt vindt is bijzonder klein, en krimpt met de dag.

 


 

Kan je met de Blue Corner laadpas op alle publieke palen laden?

De laadpassen zijn compatibel in België, Nederland, Luxemburg en delen van Frankrijk en Duitsland (inter-operabiliteit), net zoals je bankkaart waarmee je in alle banken geld kan afhalen. In de boordcomputer van de wagen zit ook een kaart met publieke laadpunten geprogrammeerd. Bovendien krijg je via Blue Corner toegang tot de Blue Corner app, waarop je kan zien welke laadpunten vrij zijn. De app geeft ook aan welk soort laadpunt het is (snelladen of gewoon laden) en houdt het verbruik van je wagen bij. Je kan zelfs via je gsm de laadpaal activeren, want die wordt gekoppeld aan de app.
 
Om eventuele hindernissen met de compatibiliteit van de laadkaart voor te zijn raden we bovendien aan om ook de Smoove app te downloaden. Deze app is ontwikkeld om steeds aan het goedkoopste tarief te kunnen laden. Ze doen dit doordat je aan de app kaarten van meerdere aanbieders kan koppelen. Bij het scannen van de app zal de app dan zelf de goedkoopste keuze maken uit de gekoppelde kaarten. Indien je geen kaarten hebt en toch elektrisch wil laden kan dit ook via een betaalkaart die je kan koppelen aan de app

 

Hoeveel kost het om aan niet-Blue Corner laadpalen te laden?

Via de Blue Corner laadpas heb je altijd het afgesproken tarief, wat het tarief van de andere provider ook is. Als Testrijder maak je tijdens het testjaar gebruik van het voordeligste Blue Corner ADDICT-tarief, zonder jaarlijkse abonnementskost. Tarief voor AC en DC is verschillend omdat een DC-laadstation een hoge investeringskost heeft. Snel laden is hierdoor een stuk duurder.
 

 

Rijdt de auto op groene stroom?

Onze partner Blue Corner garandeert 100% groene stroom van Ecopower via de laadpalen die ze voor de Testrijders plaatsen op publieke ruimten. Ecopower is een burgercoöperatie voor hernieuwbare energie die stroom produceert uit zon, wind en waterkracht in België.

De laadpalen worden aangesloten op het elektriciteitsnet met een eigen meter. Op basis van de meterstand van elke laadpaal zorgt Ecopower dat er voldoende groene stroom wordt geïnjecteerd in het net om het totale verbruik te dekken, zoals dit ook voor alle elektriciteitsklanten van de coöperatie gebeurt. 

Een elektrische wagen stoot (met huidige energiemix in België) 65% minder CO2 uit dan een dieselwagen. De Testrijders scoren nog beter doordat ze op 100% groene stroom rijden. Om het duurzame plaatje te doen kloppen is het van groot belang dat elektrische wagens worden geladen met échte groene stroom.

 
 

 

Kan ik thuis laden aan het stopcontact?

Ja, maar eerst ga je best te rade bij een vakman die de veiligheidsvoorschriften kan controleren om oververhitting van het net te voorkomen. Het thuisladen duurt wel veel langer dan aan een laadpaal: reken toch op een volledige nacht laden (of langer) voor een volle batterij. Is de batterij niet helemaal leeg, dan duurt het laden uiteraard korter.

 

Kan ik de wagen opladen met mijn zonnepanelen?

De wagen kan in principe op de zonnepanelen aangesloten worden om op te laden. Er is geen aparte installatie nodig, maar er is wel wat technische kennis nodig om dit op een efficiënte en veilige manier te realiseren. Blue Corner heeft de nodige expertise om dit te realiseren. Dit gebeurt in overleg. Voor het project zou dit alvast een absolute meerwaarde betekenen.

 

Kunnen elektrische fietsen ook opgeladen worden aan de Blue Corner laadpaal?

Blue Corner heeft in een 50-tal steden laadpunten voor elektrische fietsen. Op sommige laadpalen van Blue Corner zitten gewone stopcontacten, waar een elektrische fiets kan opgeladen worden.