Je verhuurt als ambassadeur van elektrisch rijden je auto via het CarAmigo deelplatform. CarAmigo is een virtuele marktplaats waar mensen die hun auto weinig gebruiken, hun voertuig kunnen delen met anderen. Dit is de gemakkelijkste manier, en meteen ook de veiligste. De verzekering dekt de wagen in geval van ongeval of diefstal. De bijstand bij autopech (Touring) dekt de wagen in geval van panne in de BeneLux. Het tarief voor de Nissan LEAF bedraagt maximaal €35 per dag, opgeladen voor een reikwijdte van min. 100 km. De huurder betaalt hierbovenop de verhuurkost (betaal- en reservatiekostenen), aansluitende verzekering en pechverhelping, dit wordt doorgerekend via het deelplatform. Het dagtarief voor de huurder bedraagt maximaal €50. Indien de huurder meer dan 100 km wenst te rijden met de wagen, dienen omtrent het bijkomende brandstofverbruik vooraf onderlinge afspraken gemaakt te worden. De wagen kan ook voor een halve dag gehuurd worden, dan halveert de huurprijs.
In enkele muiskliks maak je een advertentie aan op CarAmigo om je wagen te delen. De huuraanvragen krijg je per e-mail of SMS. Indien een profiel je bevalt, aanvaard je de aanvraag en ontvang je de contactgegevens. De huurder betaalt vóór de reservatie online op een beveiligde manier, het totale bedrag wordt gedeeld tussen de Testrijder, de verzekeraar, de autobijstand en CarAmigo.
Je spreekt onderling een tijdstip en plaats af voor de sleuteloverdracht. Op de dag dat het autodelen start, ontmoeten jullie mekaar om de nodige formaliteiten in orde te brengen. Voor je de sleutels overhandigd controleer je samen alle documenten alsook de staat van de wagen. Indien alles in orde is teken je het autodelencontract.
Ga naar de website van CarAmigo voor ene duidelijk stappenplan. Neem ook een kijkje op de uitgebreide Q&A-lijst van CarAmigo voor verdere informatie.
Zakelijke Testrijders kunnen de wagen binnen hun organisatie ook delen met hun eigen personeel. Dit hoeft niet via CarAmigo te gebeuren, zij vallen binnen de verzekering van ALD Automotive. Ze dienen enkel een geldig rijbewijs te hebben. Dit geldt ook voor mensen die wonen onder hetzelfde dak of waarmee je als Testrijder een persoonlijke band hebt. Deze deelbeurten worden ook in rekening gebracht om het streefdoel van 1.500 te halen op het einde van het testjaar.
Bijna iedereen die elektrisch rijden uitprobeert, wil nooit meer terug naar een auto met verbrandingsmotor. Delen is dus de boodschap!