Wijgmaal start met elektrisch autodelen | Testrijders

U bent hier

Wijgmaal start met elektrisch autodelen

Wijgmaal heeft er sinds juni 2018 een attractie bij: de 100% elektrische deelauto van Inge en haar collega’s van Dialoog - een onafhankelijke vzw die informeert over duurzaam (ver)bouwen. Zij doen mee aan het project Testrijders en zijn ambassadeurs van elektrisch autodelen in Vlaams-Brabant. Ze delen een jaar lang hun elektrische Nissan LEAF 2.0 (Limited Edition) met iedereen die hem wil uitproberen. Testrijder Inge vertelt.

Vreugderondje

De wagen bevalt me heel erg. Tijdens mijn eerste rit heb ik een extra vreugderondje gereden om er nog wat langer van te genieten: boodschappen voor de vzw. Alleen de e-pedal was even wennen. Dat werkt als een gaspedaal, maar als je die loslaat remt de auto vanzelf af. Met die energie wordt de batterij weer een stukje opgeladen.

Het Testrijders-project

De wagen wordt intern gedeeld met alle collega’s, maar ook met vrienden, familie, kennissen en buren. Eigenlijk met iedereen die elektrisch rijden of autodelen eens wil uitproberen. Daar draait het project om: aantonen dat elektrisch rijden en autodelen voor iedereen toegankelijk is. Slimme mobiliteit is trouwens heel belangrijk voor ons. Als het even kan, kiezen we altijd voor wandelen, fietsen, de bus nemen of met de trein gaan.

Testrijders Wijgmaal

Hoe kan je de wagen testen?

Wie wil kan de wagen uitproberen via autodeelplatform CarAmigo. Je maakt eerst een profiel aan, reserveert de auto op het gewenste tijdstip, en volgt de stapjes. Daarna kom je de wagen ophalen en ben je er mee weg! Als je nog vragen hebt, staat er altijd iemand van ons klaar om het even uit te leggen. Via CarAmigo ben je bovendien perfect verzekerd. Geen reden om het niet te doen, dus!

De sleutel wordt persoonlijk overhandigd en we nemen foto’s van de wagen voor de verzekering. Een leuk voordeel is dat je nieuwe mensen leert kennen, er is meer sociaal contact. Dat vind ik echt waardevol.

Autodelen met de buurtbewoners

We hebben de auto al enkele keren gedeeld. De reacties zijn heel positief! Eén van onze delers is een regelmatige Cambio-gebruikster, maar omdat ze een sterke voorkeur heeft voor elektrische wagens kwam ze ook eens bij ons piepen. Of een andere autodeelster, die nog nooit elektrisch gereden had. Voor haar was het een hele nieuwe ervaring, ze was aangenaam verrast.

De stilte

Mijn kinderen waren vooral verbaasd over het feit dat de auto zo stil is. De motor maakt helemaal geen geluid. Zelf wordt ik er rustig van. Af en toe zelfs héél rustig: ik heb mezelf er al eens op betrapt 90 km per uur te rijden op de autostrade. Maar het had wel een goede invloed op het bereik van de batterij. (lacht)

Wijgmaal gaat autodelen

Door de stickers op de zijkant valt de wagen goed op. Verschillende kennissen hebben de Testrijderswagens al gespot: “Oh ja, ik heb nóg zo’n auto zien rijden!”, hoor ik vaak. We zijn dan ook met drie in de omgeving van Leuven: twee in de stad, en de onze aan de rand in Wijgmaal. In het centrum is autodelen al behoorlijk ingeburgerd, maar daarbuiten zijn er veel minder initiatieven. Daar willen wij met onze auto alvast verandering in brengen. Benieuwd of Wijgmaal snel met autodelen weg zal zijn!

De auto staat vlak bij het bedrijventerrein. Daar zijn nog geen deelwagens. Ik hoop dus dat de bedrijven in onze buurt ook veel gebruik gaan maken van de wagen, voor hen is het echt een opportuniteit.

Het STOP-principe

In de vakantieperiode is het erg rustig op het werk, de auto is dan bijna de hele tijd beschikbaar. Het ideale moment voor wie enkele dagen elektrisch rijden wil uitproberen. De auto is sowieso vaak beschikbaar, want als het kan kiezen we in de eerste plaats altijd voor het STOP-principe: liefst Stappen, dan Trappen, daarna het Openbaar vervoer en als laatste kiezen we Privé-vervoer, de auto dus. 

Rijden voor de toekomst

Als meer mensen zouden autodelen, zijn er veel minder parkeerplaatsen nodig. Die ruimte kan dan nuttiger ingevuld worden. In de straat waarin ik woon mag je bijvoorbeeld langs beide kanten parkeren en is er tweerichtingsverkeer. Fietsers krijgen er weinig plaats. Zonder die geparkeerde wagens zou het voor fietsers veel veiliger zijn.

Meer natuur in het straatbeeld mag zeker ook. Ik ben zelf ooit in Freiburg geweest: daar heb je nieuwe wijken met brede straten, groenstroken met bomen en afgescheiden voetpaden. Overal zie je er gras- en bloemperkjes, die bovendien door de bewoners zelf onderhouden worden. We willen allemaal meer groen in de straat, maar de eerste stap is onze eigen voortuin!

Wil je ook de elektrische Nissan LEAF van Testrijder Inge uitproberen? Surf dan als de bliksem naar www.testrijders.be/inge en reserveer de auto!