Wat gebeurt er achteraf met de Nissan LEAF batterij? | Testrijders

U bent hier

Wat gebeurt er achteraf met de Nissan LEAF batterij?

Volgens verschillende onderzoeken verliest je batterij op termijn natuurlijk wel wat vermogen, maar toch zou een elektrische wagen een minstens even lange levensduur moeten hebben als een benzine- of dieselwagen. Exacte cijfers vinden is moeilijk: er zijn amper elektrische voertuigen op de tweededehandsmarkt. Toch zal het punt komen waarop we onszelf de vraag moeten stellen: wat gebeurt er achteraf met de batterij van een elektrische wagen?

Het tweede leven van de auto-batterij

Steeds meer spelers ontdekken het potentieel van een auto-batterij die te veel vermogen heeft verloren om te dienen als auto-aandrijfsysteem, maar nog niet geheel versleten is. Nissan zelf heeft bijvoorbeeld grootse plannen met de batterijen van oude Nissan LEAF’s: maak kennis met het Nissan xStorage-systeem. xStorage converteert een oude Nissan LEAF batterij in een thuisbatterij. Wanneer je overdag bijvoorbeeld niet thuis bent, kan de opgewekte energie van je zonnepanelen erin opgeslagen worden. Met behulp van een smartphone-app schakel je zelf om van netstroom naar batterijstroom, wanneer je wil. Of je verkoopt de opgeslagen energie wanneer de tarieven het gunstig zijn, op het slimme net van de (nabije) toekomst. Dit kan trouwens ook al via het Nissan vehicle-to-grid systeem, waarbij je LEAF zelf dienst doet als opslagbatterij voor je huis.
 

Het derde leven van de auto-batterij?

Zelfs wanneer de auto-batterij 80% van zijn oorspronkelijke vermogen heeft verloren zijn er nog steeds opties, bv. als back-up accu voor ziekenhuisvoorzieningen. De levensduur van je auto-batterij stopt dus zeker niet bij je afgedankte wagen. De toekomst is wat wij ervan maken.
 

Het eerste leven van de auto-batterij

Ondertussen kan je de levensduur van je batterij ín je wagen wel aanzienlijk verlengen. Temperatuur speelt daarbij een sleutelrol, want oververhitte batterijen zijn ongelukkige batterijen. Niet te bruusk optrekken of remmen is de boodschap, en iedere keer snelladen of je wagen bij 30°C in de vlakke zon laten staan zijn afraders.