Testrijders Teamlid Sarah probeert de auto uit | Testrijders

U bent hier

Testrijders Teamlid Sarah probeert de auto uit

Het Testrijders projectteam zelf mocht natuurlijk niet uitblijven! Sarah, communicatiemedewerker bij het Testrijders project, pent haar ervaringen neer over de nacht die ze met de LEAF doorbracht.

 

“Ik krijg de sleutel van de wagen op een donderdagavond. Hij staat buiten op te laden. Een paar keer trekken aan de kabel haalt weinig uit. “Natuurlijk niet”, merkt mijn collega bij de pinken op, “anders zou iedereen die wagen gewoon uit de stekker kunnen halen.” Met een flair van iemand die al jaren elektrisch rijdt drukt ze op het juiste knopje. Deze keer komt de kabel wel los. Toch heeft ze de auto zelf pas enkele dagen in gebruik. Je pikt het blijkbaar snel op, dat e-rijden

Terwijl ik de kabel in de koffer leg bekruipt me even de gedachte dat elektrische chauffeurs vaak hun handen moeten wassen. De kabel is namelijk behoorlijk lang, waardoor het resterende einde op de grond ligt tijdens de laadbeurt. Wat als het regent? Krijg je dan zo’n vuile kabel tegen je kleren?”

Stoomcursus

“Mijn collega installeert zich naast me in de passagierszetel en geeft een snelle stoomcursus. Zet je voet op de rem, druk op de startknop, en plaats de pook in drive. So far so good. Het is al donker, en aangezien de auto nauwelijks geluid maakt voel ik me door het geruisloos vertrekken een eersteklas ninja-chauffeur.

Een toertje om de blok later zet ik mijn collega af en sta ik er alleen voor. Een paar straten verder pik ik een vriend op met wie ik de pret wil delen. We tetteren even over de wagen en over de toekomst van elektrisch rijden, maar 5 minuten later zitten we alweer diep in gesprek over iets anders. Ook wanneer we toekomen bij onze derde musketier is de auto eigenlijk nauwelijks het centrum van de aandacht.”

Waar wachten we op?

“De reden? Elektrische auto’s zijn eigenlijk net als alle andere auto’s. Ze zijn wat stiller en ze kosten vooralsnog wat meer, maar fundamenteel anders rijden ze niet. Waar ze wél in verschillen is de uitstoot van CO2, stikstof en fijn stof. Elektrische auto’s die op groene stroom rijden zijn pákken milieuvriendelijker, ze houden de lucht proper en beperken de lawaaihinder. Bovendien kunnen de batterijen hergebruikt worden als thuisbatterij voor de opslag van groene stroom uit bijvoorbeeld zonnepanelen.

Ook van de gevreesde range anxiety heb ik niks gemerkt: ik ben vertrokken met 188 km rijbereik op de teller en ben geëindigd met 178 km, hoewel ik twee keer doorheen de hele stad heb gereden.

“Zoveel voordelen, waar wachten we dan nog op?”, vraag ik me de volgende dag peinzend af, nadat ik de sleutel weer overhandig. Het enige waar ik over kan klagen was een stoffige kabel.