Testrijders: het eerste autodeelproject in Overijse | Testrijders

U bent hier

Testrijders: het eerste autodeelproject in Overijse

BLOGARTIKEL

David is trotse inwoner van Overijse en verantwoordelijke voor infrastructuur bij scholengroep SCOOP. Zowel binnen als buiten de job zoekt hij steeds naar duurzame oplossingen. Als Testrijder is hij sinds kort ook ambassadeur voor elektrisch autodelen. David neemt ons mee op een wilde rit.

“Elektrisch rijden is een plezier. Geruisloos door de straten zoemen, wetende dat je bijna geen CO² uitstoot… Daarenboven trek je sneller op en ben je dus beweeglijker dan andere auto’s.”

“De auto heeft enkele leuke ‘cruise control’-opties die je het gevoel geven nog maar één stap verwijderd te zijn van de elektrische zelfrijdende auto.”

“Het is een nieuwe manier van rijden die je snel gewoon bent. Terugkeren naar een benzine- of dieselwagen zou erg moeilijk zijn. De Nissan LEAF heeft bovendien leuke ‘cruise control’-opties die je het gevoel geven nog maar één stap verwijderd te zijn van de zelfrijdende auto. Ook de e-pedal is fenomenaal. Ik gebruik hem standaard. Door deze functie remt je auto automatisch elektrisch af wanneer je het gaspedaal loslaat. Zo kan je elke keer je remt je batterij een stukje opladen.”

Rijbereik en range anxiety

“De reikwijdte mag iets beter. In de winter doe ik 200 km met een volle batterij en een zuinige rijstijl. In de zomer - wanneer de verwarming uit staat - zal het meer zijn. Er zijn al heel wat publieke laadpalen in België, maar als beginnend elektrisch chauffeur is het toch nog wat zoeken. Wanneer ik lange ritten voor de boeg heb, maakt het rustige rijgevoel wel eens plaats voor een stress-momentje. Maar tot op vandaag ben ik nog nooit stilgevallen hoor. Hoe meer laadpalen er bij komen - en in 2019 staan er heel wat gepland - hoe vlotter het zal gaan.”

Nieuw in Overijse: autodelen

“Via het project Testrijders deel ik de wagen ook, met iedereen die wil: buren, vrienden, collega’s, kennissen, familie, ... Veel mensen hebben nog nooit van autodelen gehoord, maar iedereen mag mijn wagen voor een halve dag of langer komen halen.

“Iedereen mag mijn wagen voor een halve dag of langer komen halen.”

Het autodelen verloopt via autodeelplatform CarAmigo. Wie zelf dus ook elektrisch wil rijden, maar tegen de aankoopprijs van een elektrische auto op kijkt, kan de auto reserveren wanneer nodig. Zo hoef je zelf geen investering te doen, en recupereer ik een deel van de kosten. Het is echt win-win, zéker wanneer je door te autodelen zelf geen (tweede) wagen hoeft aan te schaffen.”

Autodelen stap voor stap

“Je maakt op voorhand een profiel aan op CarAmigo, reserveert de wagen, betaalt de borg en huur, en je komt de auto gewoon ophalen op het afgesproken uur. Dat kan voor een halve dag, om bijvoorbeeld boodschappen te doen of op familiebezoek te gaan, maar het kan ook langer. Je kan de auto gerust een weekendje uittesten als je overweegt om een elektrisch model te kopen.”

“Overijse heeft enorm veel deelpotentieel”

“Liefst zou ik de wagen met zo veel mogelijk mensen delen, om echt auto’s van de baan te halen. Voor vele mensen kan het een ecologisch en economisch alternatief
zijn voor de aanschaf van een tweede gezinsauto. Voor mij is het zelfs mijn eerste en enige auto en voor vele van mijn vrienden die in Brussel wonen is autodelen al een deel van hun mobiliteit, zònder aanschaf van een eigen auto.”

“Mensen zijn nieuwsgierig naar elektrisch rijden én naar autodelen. Ik nodig iedereen uit om het eens te proberen!”

“Ik zie in elektrisch autodelen enorm veel potentieel. Zeker in Overijse, want bij mijn weten zijn er nog geen andere autodeelinitiatieven in de gemeente. Maar wij zijn er om daar verandering in te brengen! Ik zie vaak mensen opkijken wanneer ik voorbij rij. Ze zijn nieuwsgierig naar elektrisch rijden én naar autodelen. Ik leg het met veel plezier uit en nodig iedereen uit om het eens te proberen.”

Baan mee de weg voor de toekomst

“Door met z’n allen te gaan autodelen komt er veel ruimte vrij in het straatbeeld: ongebruikte parkeerplaatsen. Daar heb ik een plan voor. Meer groen! Wandelparkjes, speelgelegenheid voor de kinderen, bio-stadstuintjes, podia voor artiesten, fonteinen, openlucht zwembaden… Maar ook betere fietsinfrastructuur, meer lokale marktjes, standplaatsen voor groente- en fruitverkoop, onderdak voor daklozen, ...”

“Door massaal te gaan autodelen komt er veel ruimte vrij in het straatbeeld: ongebruikte parkeerplaatsen.”

“Wel moeten we er op toezien dat die plaats naar duurzame en ecologische initiatieven gaat. Het zou ook fijn zijn om alle stadscentra autovrij te maken, met grote parkings aan de rand van de steden. Dat moeten we compenseren door een zeer kwalitatief en goedkoop netwerk van openbaar vervoer uit te werken. De elektrische deelauto’s dienen dan voor verplaatsingen buiten de stad of voor verplaatsingen naar die grote parkings. Een toekomstvisie waar we met heel SCOOP achter staan!”