Testrijder Chris: "Je moet het gewoon dúrven" | Testrijders

U bent hier

Testrijder Chris: "Je moet het gewoon dúrven"

Sinds 6 juni rijdt Testrijder Chris elektrisch. Als Testrijder is Chris ambassadeur van elektrisch autodelen en dat doet hij in zijn gloednieuwe elektrische Nissan LEAF 2.0 (limited edition). Via autodeelplatform CarAmigo kan iedereen die wil de auto huren voor een halve dag of langer. Om boodschappen te doen, een weekendje weg of voor een elektrische testrit: elektrisch autodelen is officieel gestart in Bertem. Chris legt uit waarom hij fan is van elektrisch autodelen!
 

Wie elektrisch rijdt, wil nooit meer terug

Over elektrisch rijden zelf kan ik heel kort zijn: wie zijn eerste 100 km elektrisch heeft gereden, wil nooit meer terug naar een diesel- of benzinewagen. Je rijdt erg ontspannen want er zijn geen versnellingen, geen schokken,... Elektrisch rijden is enorm comfortabel. Je zou er zelfs bijna de fiets voor laten staan! (lacht)
 

Snufjes en gadgets

De auto heeft natuurlijk ook heel wat leuke snufjes, zoals de e-pedal. Door de e-Pedal in te drukken geef je gas, maar als je hem loslaat remt de wagen elektrisch af. Op die manier hoef je je rem niet te gebruiken en win je zelfs een beetje elektriciteit terug. Bovendien stoot je door de e-Pedal bijna geen fijn stof meer uit.
Over de ProPILOT ben ik ook erg enthousiast: die werkt net zoals een gewone cruise control, maar de auto blijft op veilige afstand van je voorganger. De wagen versnelt en vertraagt vanzelf. Daarnaast blijft hij ook automatisch binnen de lijnen, dus de grens met een zelfrijdende wagen wordt wel erg dun. Uiteraard kan je het systeem ook afzetten.
 

Rijbereik: geraak je er wel?

Vroeger was ik een echte autofanaat: ik ben geboren in het tijdperk van koning auto. Nu ben ik dat nog, maar enkel van elektrische motoren. Er zit veel kracht achter de motor, maar hoe rustiger je rijdt, hoe groter je rijbereik.
Het rijbereik van een elektrische wagen is kleiner dan dat van een diesel- of benzinewagen. Maar met wat planning en wat opzoekwerk zal je niet snel stilvallen. Ik ben zelf al probleemloos naar de zee en naar de Ardennen gereden. Ofwel rijd je in één trek naar je bestemming en kies je een parking met een laadpaal waar je de auto enkele uren laat opladen voor de terugrit, ofwel gebruik je onderweg snelladers langs de autosnelwegen. Dankzij snelladers hoef je ook geen uren te wachten: in minder dan een uur is de batterij opgeladen.
Op voorhand zoek je laadpalen op langs je route, of op je bestemming. Die sla je op en je bent vertrokken. Je moet alleen even de tijd nemen om de software en de applicaties onder de knie te krijgen. Daarna kan je eenvoudig je route plannen op je smartphone.
 

Iedereen mag de auto komen halen

Een aantal familieleden en enkele vrienden zijn de wagen al komen testen. Hen heb ik alvast kunnen overtuigen van de voordelen van elektrisch autodelen. Maar de bedoeling is natuurlijk dat buren, lokale ondernemingen en organisaties de wagen óók komen lenen. Hoe meer mensen elektrisch rijden en autodelen ontdekken, hoe beter. Laatst organiseerde ik een info-avond op het gemeentehuis, maar er kwamen minder geïnteresseerden dan verwacht. Misschien had dat wel iets te maken met een belangrijke voetbalmatch die avond. (knipoogt) Gelukkig heb ik ook tijdens het straatfeest heel wat mensen kunnen aanspreken, en zij reageerden stuk voor stuk enthousiast.
 

Autodelen: je moet het gewoon durven

Op korte termijn is het de bedoeling om mensen kennis te laten maken met elektrisch rijden. Een testritje maken van een halve dag of een weekendje Ardennen: dat zien de meesten wel zitten. Op lange termijn hoop ik dat mensen echt beginnen nadenken over hun eigen vervoer. Onderzoek toont aan dat de meeste auto’s 95% van de tijd stilstaan! Niet iedereen heeft een tweede wagen nodig: vaak kan die vervangen worden door autodelen.
Je moet de beslissing om je tweede auto te laten vallen gewoon dúrven maken. Of je tweede wagen beschikbaar maken voor anderen dankzij autodeelplatformen, zoals CarAmigo. Je moet gewoon besluiten ervoor te gaan.
 

Autodeelinitiatieven in Bertem, Leefdaal en Korbeek-Dijle

Bertem, Leefdaal en Korbeek-Dijle zijn drie landelijke deelgemeenten, op enkele kilometers afstand van elkaar. Doordat er zo weinig inwoners zijn en iedereen een auto heeft, zijn spelers zoals Cambio niet echt geïnteresseerd. Daardoor zijn autodeelinitiatieven hier nog schaars, buiten één enkele informele groep.
Als in elke deelgemeente één of twee deelauto’s ter beschikking zouden staan voor de inwoners, zouden we al heel ver staan. Zeker omdat het openbaar vervoer in landelijke gemeenten niet alomtegenwoordig is. Via autodelen krijgen ook mensen die geen wagen willen of kunnen hebben, toegang tot privé-vervoer. Voorlopig kunnen ze in elk geval al bij mij terecht.
 

Is autodelen duur?

Sommige mensen vinden autodelen duur. Wie echt de rekening maakt, komt er al gauw achter dat het net heel goedkoop is. Een eigen auto kost verrassend veel, maar veel mensen zijn zich daar niet van bewust. Een auto betaal je namelijk in schijven: de lening, de verzekering, het onderhoud, de tankbeurten,... Alles samen ben je per maand enkele honderden euro’s kwijt, zelfs met een kleine stadswagen. Wie niet dagelijks zijn wagen gebruikt, is al gauw goedkoper af met autodelen.
Bovendien krijgt iedereen via Testrijders de kans om meteen ook elektrisch te rijden. Deze Nissan LEAF 2.0 is gloednieuw en vind je op geen enkel ander platform. En zeker niet aan de voordelige Testrijdersprijs!
 

1 deelauto = 10 privéwagens

De openbare ruimte is een waardevol goed. En er is openbare ruimte te kort. Als je weet dat één deelauto vijf tot tien privéwagens kan vervangen, dan kan je je ook voorstellen hoeveel parkeerplaatsen er vrij zouden komen als we massaal zouden autodelen.
Die vrijgekomen ruimte kunnen we dan gebruiken om meer en veiligere fietspaden aan te leggen. Dat zou het fietsgebruik enorm stimuleren. Zeker voor kinderen is fietsveiligheid een heikel punt. Die stroken moeten er dus komen aan beide kanten van de weg. Ook de stoepen mogen op veel plaatsen wel wat breder: voor zwakke weggebruikers, kinderkoetsen en elektrische vierwielers volstaan onze smalle voetpaden niet. Met een beetje groen er nog tussen, zou het echt perfect zijn.
Daarnaast zou ik ook knooppunten inrichten waar je gemakkelijk van vervoersmodus kan wisselen. Een plaats waar je bijvoorbeeld je fiets kan parkeren, en meteen op de bus kan springen, of een deelwagen nemen. Ik zie het al helemaal voor me.
Tijdens de week van de Mobiliteit, van 16 tot 22 september, zal de wagen ter beschikking staan aan de laadpaal op het gemeenteplein te Bertem.
 
Wil jij ook de elektrische wagen van Testrijder Chris uitproberen? Reserveer de auto dan rechstreeks via www.testrijders.be/chris.