Inge, Project Manager van Testrijders, gaat op pad | Testrijders

U bent hier

Inge, Project Manager van Testrijders, gaat op pad

Ook het Testrijders projectteam zelf mocht natuurlijk niet uitblijven! We gingen stiekem aan de haal met een elektrische Nissan LEAF om Vlaanderen te doorkruisen. Inge, de Project Manager van het Testrijders project en zelf al jarenlang autodeler, kreeg als eerste het stuur in handen.

Ik keek er erg naar uit om de elektrische Nissan LEAF uit te testen. Het werkt zoals met een automatische versnelling, en eens je het pedalenwerk onder de knie hebt, is e-rijden kinderspel. Met de e-Pedal kan je zowel versnellen, afremmen als stoppen. Als je op deze manier remt, laadt de wagen zich vanzelf weer op - recuperatief remmen heet dat dan. Een heel aangename manier van rijden. 

Cruise control 2.0

Als je de ProPILOT activeert, rijdt de wagen zelfs vanzelf! Hij versnelt, remt af en stopt, en dat op een heel veilige manier. Want het systeem past zich aan aan de snelheid van je voorligger en geeft de snelheidslimiet aan, zo hou je je altijd aan de juiste snelheid.

"De auto parkeert zich vanzelf. Wat een luxe!"

Het systeem stuurt zelfs mee, bouwt voldoende afstand in én houdt de dode hoeken in de gaten. Makkelijk als je in de file staat, heel relaxed op de snelweg. Cruise-control 2.0, zeg maar. En met ProPILOT Park parkeert de wagen zich perfect vanzelf terwijl je alles volgt via de ingebouwde camera's. Wat een luxe! Je moet wel vertrouwen durven te hebben in de technologie, dat is even wennen. Eerst even voorzichtig proberen, merken dat het werkt, en dan ben je vertrokken!
 

Gouden tips voor opladen

En dan het laden... ik heb zelf de 'range anxiety' gevoeld. Gewoon, omdat je niet weet waar al die publieke laadpalen staan. Je dient op voorhand je route te plannen en rekening te houden met je rijbereik.

"Ik heb zelf de 'range anxiety' gevoeld. Gewoon, omdat je niet weet waar al die publieke laadpalen staan."

Twee gouden tips: overal waar je de wagen parkeert proberen bij te laden en als er nog 50km rijbereik op de teller staat, naar een dichtsbijzijnd laadpunt rijden. Dan is de kans erg klein dat je voor verrassingen komt te staan. Dat vraagt op het begin wel de nodige aanpassing. Maar, geen nood. De app van de wagen leidt je steeds naar de dichtsbijzijnde laadpaal. In het instructieboekje staat alles trouwens heel gedetailleerd uitgelegd. Mijn score: 10 op 10!