Het eerste autodeelproject in Keerbergen is… elektrisch | Testrijders

U bent hier

Het eerste autodeelproject in Keerbergen is… elektrisch

Keerbergen had tot voor kort nog geen autodeelinitiatief. Daar wou Testrijder Guy verandering in brengen. Hij wisselde zijn tweede wagen in voor de nieuwste elektrische Nissan LEAF. Die is per halve dag of langer beschikbaar voor iedereen in en rond Keerbergen via autodeelplatform CarAmigo. Zo kan ook jij zonder zorgen elektrisch rijden, en wordt de lucht in Keerbergen elke dag een beetje schoner. Wij zochten Guy op voor een gesprek.

Waarom doe je mee aan Testrijders?

“Toen mijn vrouw en ik stopten met werken hebben we onze tweede auto weggedaan. Sindsdien doen we zowat alle korte verplaatsingen - alles tot 15 kilometer - met de gewone of elektrische fiets. We hebben er nu tijd voor, en we fietsen graag. Van onze buren en medebewoners in Keerbergen hoorden we dat er heel wat mensen waren die, net als wij, hun tweede auto hadden weggedaan, en dat ze geïnteresseerd waren om in een autodeelproject te stappen. Dat klonk ons als muziek in de oren, vooral omdat we via Testrijders de kans kregen om dat project zelf op te starten én om het elektrisch te maken. Nu hebben we dus opnieuw een tweede wagen, maar wel een 100% elektrische Nissan LEAF. Door over te schakelen op een elektrische auto zorgen we zelf voor schone lucht, en door hem te delen helpt de hele buurt mee. Dat is dubbel gewonnen!”

Testrijder Guy uit Keerbergen deelt zijn elektrische wagen

Wat vind je leuk aan elektrisch rijden?

“Rijden met een elektrische auto is zalig. Los van het feit dat ik voor de eerste keer met een automatische auto rijd (waarom heb ik dat al niet eerder gedaan?), zijn lange verplaatsingen nu ook veel relaxter. Dat de wagen geen motorlawaai produceert, is ongelooflijk rustgevend. Ik moet zelfs opletten dat ik niet te vaak de auto wil nemen in plaats van de fiets. 

Soms ervaar ik wat van de beruchte range anxiety, de schrik om stil te vallen door een platte batterij. Als je op een dag meer dan 200 km wil rijden, moet je je rit goed plannen. Op voorhand even opzoeken waar de snellaadpalen staan is dus de boodschap. Je hebt een marge van zo’n 45 kilometer, maar je moet er toch rekening mee houden. Bovendien zijn de laadpalen soms defect, of is er maar eentje beschikbaar. Er is nog ruimte voor verbetering. In Vlaanderen - en met uitbreiding België - mogen er nog wat snellaadpalen bijkomen, wil je mensen over de elektrische streep halen”.

Heb je de wagen al gedeeld?

“Enkele vrienden hebben er al eens mee gereden. Net als wij vinden ze elektrisch rijden zalig. Eén iemand ervaarde het zelfs als een massage. Iemand anders zei dat het net is alsof je over de weg zoeft. Ook de oudere dame die we elke week vervoeren voor MMC - de Minder Mobielen Centrale -, is in de wolken over het comfort en de rust, die je normaal niet ervaart als je in het verkeer zit. 

De meeste mensen zijn zich ervan bewust dat elektrisch rijden of rijden op waterstof de toekomst is. Een elektrische auto kopen vinden ze nog niet evident, vooral omdat de aankoopprijs* nog hoog ligt. Ook het beperkte bereik schrikt af, al rijd je natuurlijk zelden meer dan 200 km per dag.

Het delen met de buurtbewoners moet nog wat op gang komen. De interesse is er wel, maar echt de stap zetten is soms nog wat onwennig. Eén buurvrouw is al helemaal overtuigd, en zal de auto binnenkort twee keer per maand gebruiken. We verhuren onze auto via autodeelplatform CarAmigo, zodat onze delers alvast geen aparte autodeelverzekering moeten afsluiten.”

Testrijders - binnenkant Nissan Leaf 2.0

Hoe kan je de wagen reserveren?

“Wil je onze auto zelf een dagje of een half dagje uitlenen, dan maak je op voorhand eerst een profiel aan op CarAmigo. Daarna reserveer je de auto op de dag dat je hem nodig hebt, en kom je de sleutel ophalen. We geven de wagen altijd opgeladen mee, en de eerste 100 km zit bij de prijs inbegrepen. Daarna betaal je een laag tarief per extra kilometer, namelijk 0.138 euro. Dat bedrag per kilometer ligt zo laag, omdat de prijs van elektriciteit per kilometer veel lager ligt dan die van benzine of diesel. De aankoopprijs* van de wagen ligt hoger, maar de verbruiksprijs ligt een pak lager.”

Waarom schakelen we nog niet massaal over op elektrisch rijden?

“Er zijn nog een paar verbeteringen nodig om elektrisch rijden helemaal 'je van het’ te maken. De actieradius wordt alvast steeds groter met elk nieuw model. Jammer genoeg blijven de autoconstructeurs in Europa nog altijd auto’s op fossiele brandstof bouwen en aanbieden. Vooral de Duitse autoconstructeurs lobbyen met succes om de overgang naar emissievrije voertuigen veel trager te laten verlopen. Bovendien moeten we er ook voor zorgen dat er uniforme laadpassen voor alle laadpalen komen, en dat de laadpalen goed onderhouden worden.”

Testrijder Guy start met autodelen in Keerbergen

Als we meer gaan autodelen zijn er minder parkeerplaatsen nodig. Eén deelauto kan vijf tot tien privé-auto's vervangen. Hoe zou je de vrijgekomen ruimte invullen?

“Daar heb ik heel wat voorstellen voor. Idealiter organiseren we onze mobiliteit zo dat de auto het laatste vervoermiddel is waar we aan denken als we ons willen verplaatsen. Daarom moeten we sterk inzetten op openbaar vervoer. We kunnen bijvoorbeeld de tram herintroduceren in een aparte bedding, de dienstverlening van De Lijn uitbreiden, en pendelbusjes inzetten. En als al die voorwaarden niet vervuld zijn, gebruiken we de auto, en dan liefst een deelauto. Tot slot kunnen we met de vrijgekomen ruimte onze straten zeker ook vergroenen.”

Wil ook jij de elektrische Nissan LEAF van Testrijder Guy uitproberen? Surf dan als de bliksem naar www.testrijders.be/guy en reserveer de auto!

* Bij een wagen is het belangrijk om te kijken naar de Total Cost of Ownership (TCO): brandstofkosten, waardevermindering, belastingen, verzekering en onderhoud. Door de lage verbruiks- en onderhoudskosten en belastingvoordelen is het rijden met een elektrische Nissan LEAF zeker niet duurder. Bij de leasing zitten deze kosten al mee in de prijs verrekend. In België kost een wagen gemiddeld een kleine 700€ (voor diesel, benzine, elektrisch samen), een elektrische wagen (EV) ligt daar momenteel nog zo'n 150€ boven. Bloomberg verwacht dat de aankoopprijs van een elektrisch voertuig in 2022 hetzelfde zal zijn als die van een conventionele wagen. Het verbruik ligt sowieso al een pak lager. Slechts een kleine 5% voor EV, tegenover 20% voor benzine en 15% voor diesel. Maar waar het echt om draait, dat is dat we allemaal propere lucht kunnen inademen. En dat is onbetaalbaar!

Hierbij het volledige antwoord uit de Q&A Vooroordelen voor de Testrijders