Elektrisch autodelen in Lubbeek in zesde versnelling | Testrijders

U bent hier

Elektrisch autodelen in Lubbeek in zesde versnelling

Voor Testrijder Geert Bovyn is gezondheid een echte hoeksteen. Naast zijn rol als schepen van duurzaamheid baten hij en zijn vrouw een kinesitherapiepraktijk met medische fitness uit, én rijdt hij sinds kort ook elektrisch om fijn stof en luchtvervuiling tegen te gaan. Dat doet hij via het project Testrijders. Testrijders zijn geen racepiloten, maar ambassadeurs van elektrisch rijden in Vlaams-Brabant. Heel Lubbeek en omstreken mag de auto huren. Het delen verloopt via autodeelplatform CarAmigo. Geert doet zijn verhaal.

Plots was daar het project Testrijders

“Ik was net op zoek naar een nieuwe auto. Dat die op een alternatieve brandstof moest rijden, stond al vast. Eerst dacht ik aan CNG, maar toen viel plots het aanbod van Testrijders in de bus. Daardoor heb ik resoluut gekozen voor elektrisch.”

Elektrisch rijden is machtig

“Het rijden zelf is machtig: zacht, vlot, het is gewoon veel leuker. Zelfs overschakelen naar een automatische koppeling kostte nauwelijks moeite. Ik kies altijd voor de eco-stand: je vergroot er je rijbereik mee en het gaat snel genoeg. Na 790 km begin ik nu aan mijn vierde oplaadbeurt. Dat komt neer op zo’n 240 tot 260 km rijbereik met een volle batterij. Eigenlijk had ik iets meer verwacht, maar aangezien ik op dagelijkse basis geen lange afstanden doe, kom ik er wel mee toe.”

Ik doe ook aan autodelen

“Via het Testrijders-project doe ik ook aan autodelen. Andere mensen kunnen mijn wagen dus reserveren wanneer ze willen. Als je zelf geen auto hebt, of je tweede auto wilt vervangen door een deelauto, of als je elektrisch rijden gewoon een keer wil uittesten: mijn auto is voor iedereen beschikbaar. Het reserveren van de wagen verloopt via autodeelplatform CarAmigo: je maakt er een profiel aan, kiest wanneer je de wagen wil komen ophalen, rekent af en hups: je bent vertrokken.

Enkele vrienden zijn al eens komen proeven van elektrisch rijden. Bijna unaniem vinden ze dat het bijzonder aangenaam rijdt. Alleen hebben ze allemaal nog een eigen wagen, die ze niet meteen willen wegdoen. Dus voorlopig is de wagen nog vaak beschikbaar. Kom hem maar halen!”

De twijfelaars: is het écht milieuvriendelijker?

“Toch ben ik ook al twijfelaars tegengekomen. Als het gaat om elektrisch rijden, kom je al gauw bij dezelfde vragen terecht: is een elektrische auto echt milieuvriendelijker? Die moet je toch ook produceren? Wordt de elektriciteit duurzaam opgewekt? En hoe wordt de batterij gerecycleerd?

Mijn Nissan LEAF rijdt op 100% groene stroom, dat is zo afgesproken met de leverancier van de laadpas. En Nissan zelf is al bezig met een project waarbij de batterijen achteraf een tweede leven krijgen als thuisbatterij. Ik kan dus vol vertrouwen zeggen: ja, mijn auto is milieuvriendelijker!

Groene energie is hier een concrete ervaring

“Thuis en op op het dak van de kinesitherapiepraktijk met fitness die we uitbaten, liggen er zonnepanelen. Zelfs als je de auto oplaadt, draait de meter op een zonnige dag nog stééds achteruit. Dus dan halen we onze energie uit de zon, maar we nemen nog minder op dan wat de zon geeft. Dat vind ik fantastisch. (glundert) In de winter zal dat jammer genoeg minder vaak voorkomen. Maar het ‘oogsten’ van groene energie is hier dus een heel concrete ervaring.”

Waar staan de laadpalen in Lubbeek?

“Als je niet thuis kan laden, staan er zo’n drie of vier laadpalen ter beschikking in Lubbeek. Er staat eentje aan het gemeentehuis, eentje aan het politiekantoor, en eentje aan de manege.”

Autodelen zorgt voor vrije ruimte op straat

“Als schepen van duurzaamheid vind ik autodelen sowieso een geweldig initiatief. Er zijn al een drietal autodeelgroepen in Lubbeek, maar meer mag altijd. We zijn ook van plan om één van de gemeente-auto’s beschikbaar te stellen, in het weekend en ‘s avonds na 17u.

Hoe meer autodelers, hoe minder auto’s; want één deelauto kan gemakkelijk vijf à tien privéwagens vervangen. Als al die parkeerplaatsen zouden vrijkomen, dan is er veel meer ruimte voor bredere fietspaden en groene ruimte. Gevolg: meer mensen die de fiets nemen en nóg meer ruimte die vrijkomt! Bovendien zou het extra groen rechtstreeks helpen tegen de effecten van klimaatverandering. Autodelen pakt helaas niet de drukte op de wegen aan. Daarvoor hebben we een mentaliteitswijziging nodig.”

Wil jij ook de elektrische wagen van Testrijder Geert uitproberen? Reserveer de auto dan rechtstreeks via www.testrijders.be/geert