"Droge" batterijen: rijbereik even groot als benzinewagen | Testrijders

U bent hier

"Droge" batterijen: rijbereik even groot als benzinewagen

Ons Belgenlandje doet het goed op vlak van technologische ontwikkelingen in elektronica. Imec, de toonaangevende Leuvense onderzoeks- en innovatiehub op het vlak van nano-elektronica en digitale technologie, komt met een doorbraak in batterijen voor elektrische wagens. Van 400 km nu naar 600 km bereik zonder dat er een veel zwaardere batterij aan te pas moet komen: over enkele jaren is het geen fantasie meer. De gemiddelde benzinewagen met een tank van 40 l heeft een bereik van 600 km.

Foto Zac Ong

 

Wat steekt erachter?

De batterij van Imec is geen revolutionair nieuw product: ook deze batterij werkt met een lithium-ion kern. Het verschil zit in het elektrolyt, dat de lithiumionen moet transporteren van de ene pool naar de andere. In de lithium-ionbatterijen die nu gebruikt worden is dit een vloeibaar elektrolyt. Vandaar de benaming "natte batterij" die soms gebruikt wordt. Door een vast elektrolyt te ontwikkelen, zijn de onderzoekers erin geslaagd een "droge batterij" te creëeren die beter geleid. Een betere geleiding zorgt voor een snellere energie-afgave en een kortere oplaadtijd. Naast een aanzienlijke verhoging van het bereik, zal de baaterij dus ook veel sneller opgeladen kunnen worden. 

Waarom dan "natte batterijen"?

Tot voor kort konden "droge" batterijen hun "natte" broertjes nog niet evenaren, laat staan voorbijsteken. Maar de technologie staat niet stil, en dankzij baanbrekend onderzoek zijn droge batterijen fel verbeterd. De onderzoekers vertrekken voor deze batterij bijvoorbeeld van een vloeibaar elktrolyt, dat later wordt omgezet in een vaste stof. Zo krijgt het elektrolyt een veel beter contact dan in andere vaste stofbatterijen, waarbij er niet vertrokken wordt van een vloeistof.

De race om de beste batterij

De race naar nieuwe batterijtechnologie gaat hard, harder, hardst. Wereldwijd breken duizenden bedrijven, onderzoekscentra en universiteiten zich het hoofd over het verbeteren van batterijcapaciteit. Het theoretisch maximum van vloeibare lithium-ionbatterijen komt stilaan in zicht, dus wordt er volop ingezet in nieuwe technieken en materialen. De batterij van de toekomst is misschien zelfs helemaal geen lithium-ion meer. Eén ding is zeker: elke evolutie brengt een volledig elektrisch wagenpark een stapje dichterbij.

Bron: De Tijd