Doorbraak: batterijen die opladen in slechts enkele minuten | Testrijders

U bent hier

Doorbraak: batterijen die opladen in slechts enkele minuten

Je auto opladen in een paar minuten: het systeem bestond al door de batterij gewoon te vervangen met een opgeladen exemplaar. Wetenschappers aan de Britse universiteiten van Surrey en Bristol hebben echter een techniek bedacht waarmee je één en dezelfde batterij in luttele minuten van 0 naar 100% krijgt.

Om dit staaltje kunst- en vliegwerk klaar te spelen maken de onderzoekers gebruik van zogenaamde supercondensatoren. De energieopname én -afgave van supercondensatoren verloopt veel sneller dan bij de klassieke lithiumbatterij. Je kan ze dus gemakkelijk opladen in 10 minuten, in plaats van de gebruikelijke 8 uur van een lithiumbatterij. 

Eind van de lithiumbatterij?

Het warm water hebben ze hiermee niet uitgevonden: supercondensatoren bestaan al tientallen jaren. Toch hebben ze tot nog toe lithiumbatterijen niet van de troon kunnen stoten. De hindernis ligt in het feit dat de opslagcapaciteit van supercondensatoren veel lager ligt dan bij lithiumbatterijen. Het bereik van een voertuig met supercondensator ligt dan ook veel lager: de Chinese bussen die erop rijden moeten om de 2 haltes even aan de kabel hangen.

Bereik

Net daar ligt de revolutionaire vernieuwing van de universitaire onderzoekers: door de bestaande techniek te combineren met een polymeer, dat al gebruikt wordt in de productie van zachte contactlenzen, zouden ze supercondensatoren kunnen maken die voldoende energie kunnen opslaan om een range te halen van 320 tot 500 km per oplaadbeurt. Zo scoren ze even goed als de betere lithiumbatterijen die nu op de markt zijn. De diëlektrisch eigenschappen van het polymeer zijn volgens de onderzoekers 1.000 tot 10.000 keer groter dan die van bestaande elektrische geleiders in batterijen.

Toekomstperspectief

Een ledlampje hebben ze met hun batterij al aan de praat gekregen. De techniek is dus helaas nog niet voor morgen. Het onderzoeksteam maakt zich wel sterk dat ze over twee jaar al prototypes up and running kunnen hebben. 

 

Bron: De Morgen