Boutersem bereidt de toekomst voor met elektrisch autodelen | Testrijders

U bent hier

Boutersem bereidt de toekomst voor met elektrisch autodelen

Sinds juni zijn ze niet meer uit het straatbeeld weg te denken: de Testrijders. Als pioniers van het eerste uur banen ze de weg voor elektrisch rijden én voor autodelen in Vlaams-Brabant. Testrijder Veronique stuurt haar elektrische Nissan LEAF 2.0 door heel Boutersem om de boodschap te verspreiden. Wij konden haar strikken voor een gesprek.

“Het project Testrijders kwam voor ons op het ideale moment. Het gevoel dat we onze manier van verplaatsen moeten aanpassen, leeft bij mij al langer. Die vervuilende wagens zijn niet de toekomst. En ook wij wouden daarin ons steentje bijdragen.

Ook tegenover de kinderen vond ik het belangrijk dat je niet enkel zegt: “wij steunen duurzaamheid”, maar dat je dat ook tóónt. Onze oude auto was inmiddels 10 jaar oud, dus we waren aan het uitkijken naar een nieuwe. En toen kregen we via Testrijders de kans om een elektrische wagen te leasen. We zijn meteen ingestapt! Bovendien vind ik het heel aangenaam dat we met een groep gestart zijn: de Testrijders komen geregeld samen om ervaringen en tips uit te wisselen rond elektrisch autodelen. Tof concept!”

 

Wie mag er elektrisch rijden?

“De auto zelf vinden we super. Bovendien is het een mooi en praktisch model: vanbinnen is hij heel ruim. Onze andere wagen staat nu zo goed als stil, we gebruiken bijna alleen nog maar de elektrische auto. En wanneer we toch met twee auto’s weg moeten, is het bijna kibbelen om wie de elektrische auto mag nemen. (lacht) 

Ook onze kinderen stappen automatisch in de elektrisch wagen. Omdat het een nieuwe auto is, natuurlijk, maar ook omdat ze hem leuker vinden: hij is heel stil. En dat geeft een comfortabel gevoel. Ik heb het gevoel dat we er allemaal rustiger van worden. Daarbij vinden ze het spannend om het batterijpercentage te zien dalen, en om uit te vogelen hoe ver we nog kunnen. 

Ze proberen bovendien ook zelf de laadpalen uit, waardoor ze het gevoel krijgen dat ze ook aan het project bijdragen. “Werkt die laadpaal?” of “Oei! Hier is al iemand anders aangesloten, waar gaan we nu laden?”. En als ze in de passagiersstoel zitten, zoeken ze zelf de volgende laadpaal op via de GPS.”

Mag ik even opladen?

“We zijn nog nooit stilgevallen met onze elektrische auto. Wanneer we een lange rit maken, plannen we op voorhand waar we gaan laden: aan een publieke laadpaal, of op je bestemming. Dat kan trouwens gewoon in het stopcontact. Je kan natuurlijk niet bij om het even wie gaan aankloppen en vragen “Hallo! Ik ben er, mag ik even opladen?”. (lacht) 

Maar bij vrienden of familie kan het zeker wel. Laatst ging ik bijvoorbeeld laden bij mijn schoonouders, toen ik er op bezoek was. Ook zij vonden het interessant om te zien, en wilden weten hoe dat nu precies in zijn werk ging: zo’n elektrische auto opladen. Voor lange afstanden gebruiken we voor de zekerheid nog wel onze andere, niet-elektrische wagen.”

 

 

Opnieuw aan het kaartlezen

“Het aantal publieke laadpalen mag van mij flink omhoog. Er zijn verschillende apps en websites met laadpaalkaarten, maar soms zijn deze niet up-to-date, of soms blijkt de paal bij aankomst al bezet. Hoog tijd dat ook alle publieke ondergrondse parkings van laadinfrastructuur voorzien worden. Dat staat wel op de planning, maar van mij mocht het nu al zo zijn. Zo kan je, waar je ook gaat, elk moment benutten om je wagen op te laden. Ook een duidelijke aanduiding van hun locatie is cruciaal.”

Autodelen in Boutersem

“Het project Testrijders houdt ook in dat we onze auto beschikbaar stellen voor iedereen die elektrisch rijden en/of autodelen wil uitproberen. Collega’s, buren, kennissen, vrienden, geïnteresseerden: allemaal mogen ze de auto bij ons huren. Het autodelen zelf verloopt via autodeelplatform CarAmigo: je maakt een profiel aan, je reserveert de wagen, je komt de sleutel ophalen, en je bent vertrokken! Er zijn trouwens geen instap- of abonnementskosten aan verbonden, dus je kan de auto een half dagje of zelfs een paar dagen huren. No strings attached.

We hebben al met heel wat geïnteresseerde mensen gesproken, maar de stap zetten om daadwerkelijk te gaan autodelen blijkt vaak toch nog groot. Families zonder eigen wagen zijn wel al helemaal mee. Zij hebben vaak bewust geen auto en zoeken actief naar alternatieven.”

Elektrisch rijden is goedkoper

“Als we meer uitleg geven over de kost van elektrisch rijden, gaan er vaak verbaasde blikken op, want niet iedereen weet dat je elektrisch veel goedkoper rijdt. De aankoopprijs van een wagen ligt nog hoog, maar de verbruiksprijs per kilometer ligt veel lager. Je rijdt dus goedkoper. En zonder emissies. Iedereen die ermee rijdt, is heel positief.

Een buurvrouw heeft al laten weten dat ze overweegt de auto in september elke zaterdagvoormiddag te reserveren, om haar kinderen naar hun hobby's te brengen. Zij vond het meteen een fantastisch initiatief, want autodelen is nog niet zo bekend in Boutersem.”

Byebye tweede wagen

“Vooral voor tweede wagens is autodelen ideaal. De eigenaars verdienen een centje aan hun tweede wagen die anders toch vaak stilstaat, en de autodelers hoeven niet te investeren in een tweede wagen. Zo kunnen we veel tweede auto’s afschaffen. 

Als we met z’n allen zouden autodelen, zou er heel veel plaats vrijkomen in het straatbeeld. Overal zorgen voor afgescheiden fietspaden zou al een fantastisch begin zijn. Sommige korte straten zouden zelfs helemaal autovrij gemaakt kunnen worden, met parkeerplaatsen aan de uiteinden. Die straten zouden we dan helemaal anders kunnen inrichten: misschien een groene strook in het midden waar de kinderen zich kunnen uitleven? Voor ouderen moeten we dan wel een oplossing voorzien. Een elektrische step ofzo? (lacht)

Wie verbruikt het minst?

“Door elektrisch te rijden ga je sowieso bewuster om met mobiliteit. Vergis je niet: er zit heel wat kracht achter die motor. Als je de eco-modus uit zet, trek je pijlsnel op (voor de sportievelingen onder ons). Maar wij kicken meer op het verbruik. Mijn man en ik vergelijken onze rijstijl constant met elkaar. Als je de autostrade naar Gent neemt, verbruik je veel, maar zit je achter een tractor, dan verbruik je amper iets. ‘t Is bijna een wedstrijd geworden: wie verbruikt het minst? (lacht)

Natuurlijk blijft het belangrijk dat we niet allemaal méér gaan rijden, gewoon omdat een elektrische wagen niets uitstoot. We moeten blijven nadenken over onze vervoersmiddelen. Over hoe we het openbaar vervoer nog kunnen verbeteren, bijvoorbeeld. Maar elektrisch is alvast stukken beter voor de luchtkwaliteit.”

Wil jij ook de wagen van testrijder Veronique uitproberen? Klik hier en reserveer de eerste elektrische deelwagen in Boutersem!