Alwin rijdt helemaal zen door de Zennevallei | Testrijders

U bent hier

Alwin rijdt helemaal zen door de Zennevallei

Alwin Loeckx is directeur van Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei, de vzw die het Pajottenland en de Zennevallei met veel liefde in ere houdt, van natuurgebieden tot erfgoed. In juni stapte de organisatie in het project Testrijders, een initiatief van Bond Beter Leefmilieu met steun van de provincie Vlaams-Brabant, Departement Omgeving, en partners. Sindsdien toeren Alwin en zijn collega’s rond in een gloednieuwe Nissan LEAF 2.0, op 100% hernieuwbare energie. Eén voor één zijn ze ambassadeurs van elektrisch autodelen. En jij misschien ook, want de auto van Alwin is voor iedereen beschikbaar via autodeelplatform CarAmigo.be.

E-rijden: een elektrisch gevoel

“Elektrisch rijden vind ik heel plezant. De auto staat op het werk in Gaasbeek, en zowat alle collega’s hebben hem al eens getest. Iedereen is er blij mee. Een collega ging er laatst mee op weekend en is helemaal verkocht. Hij wil er zelf ook eentje.” (lacht)

 

Stijlvol naar de kapper

“Via het project Testrijders delen we onze wagen trouwens met iedereen die elektrisch autodelen wil uitproberen. We gebruiken hiervoor het autodeelplatform CarAmigo. Daar kun je onze auto online huren voor een halve dag of langer. Er zijn geen instap- of abonnementskosten aan verbonden, dus je kan de auto volledig vrijblijvend testen. Ideaal voor iedereen die elektrisch rijden eens wil proberen of twijfelt om te beginnen met autodelen.
Vorige week hebben we onze wagen voor het eerst met iemand van buiten de organisatie meegegeven: een man uit Gaasbeek. Echt een toffe babbelaar: hij was vroeger melkboer in Halle. Omdat hij daar nog veel mensen kent, keert hij regelmatig terug. Via Radio 2 had hij over Testrijders gehoord en daarna had hij onze auto op straat zien staan. Elektrisch rijden wou hij wel eens proberen, dus vertrokken hij en zijn vrouw richting Halle, om naar de kapper te gaan. Morgen brengt hij de wagen terug. Ik ben erg benieuwd naar zijn reactie.”

Autodelen in Gaasbeek

“Buiten ons autodeelavontuur telt Gaasbeek nog maar weinig autodeelinitiatieven. Op CarAmigo vind je ook niet zo veel aanbieders in de buurt. Er is wel nog een andere Testrijder in Ternat: dat is niet zo ver van hier. En in Beersel zijn ze ook een autodeelsysteem aan het opstarten. Je merkt wel dat veel mensen ermee bezig zijn. Ook in Roosdaal is er al een keer een infoavond rond autodelen georganiseerd.
In deze regio wonen heel wat mensen die werken in Brussel. Reken daarbij dat het openbaar vervoer hier niet zo’n vaste voet aan de grond heeft. Veel mensen hebben hier dan ook een eigen auto. Maar al dat pendelverkeer biedt natuurlijk ook mogelijkheden. Vooral carpoolen heeft hier veel potentieel. Autodelen biedt dan weer de garantie dat iedereen toegang heeft tot basismobiliteit, zeker als elk dorp dit zou aanbieden.”

Zomerse zondagen

“Onze wagen staat open voor iedereen. Dat willen we ook graag promoten. Laatst hielpen we met de organisatie van een fietsevenement. Bij één van de stops kon je een foto van jezelf insturen voor een wedstrijdje. De winnaar mag gratis een weekendje op schok met onze elektrische wagen. Zulke acties gaan we deze zomer nog vaak herhalen: hoe meer mensen we de kans kunnen geven om de auto te testen, hoe beter! Aangezien het een bedrijfswagen is, hebben we hem in het weekend toch zelden nodig. De collega’s mogen hem in het weekend trouwens ook voor privédoeleinden gebruiken, zolang ze hem maar gewassen en gestofzuigd terugbrengen.” (lacht)

De laadpalen/laadkaarten combo

“In het begin waren mijn collega’s erg bezorgd over de laadpunten. We merkten al gauw dat een aantal laadpalen bijvoorbeeld niet gesynchroniseerd zijn met de kaart in de boordcomputer. Sommige laadpalen zijn er wel, maar staan niet op de kaart. Ook andersom zijn enkele laadpalen op de kaart niet compatibel met onze BlueCorner laadpas, waardoor we ze niet kunnen gebruiken. Als je start met elektrisch rijden, moet je dus eerst wel uitvissen hoe het precies zit.
Bovendien gelden niet overal dezelfde regels. In Gent mogen auto’s met een brandstofmotor ook parkeren op plaatsen met een laadpaal. Elektrische wagens krijgen geen voorrang op die plaatsen. Er is dus wel een laadpaal, maar niet altijd een vrij plaatsje. Ondertussen raken we langzaam maar zeker gewend aan het systeem. De meeste mensen maken zich zorgen om het rijbereik. Bij onze Nissan LEAF is het bereik zo’n 250 km. Voor ons dagelijks gebruik is dat ruim voldoende: we zijn nog nooit stilgevallen.”

Meer autodelen, minder parkeerplaatsen, méér vrije ruimte

“Onze vzw zit in een klein dorp waar tot 2 à 3 jaar geleden het dorpsplein eigenlijk een parking was. Intussen werd het volledig heraangelegd: er zijn bomen en struiken, en ook enkele picknickbankjes. Echt een tof dorpsplein! Elke week wordt er de boerenmarkt van Gaasbeek georganiseerd. Daar staan we in de wijde omgeving om bekend. Welnu: vroeger stonden de kraampjes vanwege de parking allemaal naar buiten gericht, naar de straatkant. Tegenwoordig staan alle kraampjes naar binnen gericht en heeft de markt een veel toffere vibe. Je flaneert op je gemak van kraampje naar kraampje. Gezelligheid troef! Dat vind ik een prachtig voorbeeld. Haal de auto’s van zo’n dorpspleintje en je tovert uit een kleine inspanning meteen een gigantisch resultaat.”

Wil je de elektrische Nissan LEAF van Alwin en zijn team uitproberen?